VVD: TUINDERS INITIATIEF IN STRUCTUURVISIE

De VVD Emmen wil dat het windmolen-initiatief van de tuinders uit Erica een plek krijgt in plannen van het College. Fractievoorzitter Johan Scheltens: “De tuinders zijn al vroeg met een uiterst bruikbaar en zinvol alternatief gekomen. Waarbij in het tuinbouwgebied 5 a 6 windmolens gerealiseerd kunnen worden. Uit alle onderzoeken is gebleken dat die ontwikkeling uiterst kansrijk is. Ik snap niet dat dit initiatief geen kans krijgt van het College.”

Volgens de VVD lijkt het erop dat het College koste wat kost haar eigen zin wil doordrijven. Johan Scheltens: “De VVD heeft destijds een amendement ingediend om het Tuinders Initiatief een kans te geven. Dat amendement werd toen breeduit ondersteund door CDA en PvdA. Maar tijdens de Commissievergadering van vorige week bleef van die steun niets over. Ik wil graag weten waar die ommezwaai ineens vandaan komt.”

Johan Scheltens: “Ook al, omdat het Tuinders Initiatief een unieke kans biedt op verduurzaming van het glastuinbouwgebied. Die verduurzaming is noodzakelijk wil de glastuinbouw haar positie hier in Emmen behouden. En daarmee ook de werkgelegenheid in dit gebied. Het zier er nu naar uit, dat het CDA en de PvdA het Tuinders Initiatief als een baksteen laten vallen. Als het erop aan komt, lijken ze kritiekloos achter Wakker Emmen aan te lopen.”

Plaatsing van 5 à 6  windmolen in het tuindersgebied rondom Erica zou betekenen, dat er minder windmolens aan de Pottendijk en langs de N34 geplaatst hoeven te worden. Johan Scheltens: “En dat komt heel goed uit, want tegen die plaatsing bestaat veel weerstand. Dus dan snap ik niet waarom het College het Tuinders Initiatief niet serieus neemt.”

“De VVD gaat in de Raadsvergadering voorstellen om het Tuinders Initiatief op te nemen in de Structuurvisie. Het is een goed plan, ontwikkeld door onze eigen ondernemers. Waar straks een heel gebied optimaal van mee kan profiteren. Bovendien kan dit lucht geven aan de wel hele zware opgave die er nu ligt voor de locaties aan de Pottendijk en de N34.”