VVD schrikt van reactie Hoogeveen

Er moet flink wat mis zijn als je door een goede buurgemeente de mantel krijgt uitgeveegd. De VVD Emmen wil daarom duidelijkheid van het College. Immers, eerder beschuldigde het College van Hoogeveen o.a. haar Emmense collega’s door te stellen dat er sprake is van, ‘dubbele en verborgen agenda’s en machtspolitiek’. VVD-fractievoorzitter Johan Scheltens: “Als je zo met elkaar omgaat dan is er wel wat aan de hand…”

De VVD Emmen wil daarom weten waarom het College van Emmen niet heeft meegewerkt aan het BING-rapport over afvalverwerker AREA. Johan Scheltens: “De VVD is nogal geschrokken van uitlatingen van Hoogeveen. Wat is er gebeurd dat je je als goede buur zo over elkaar uitlaat? Vooral als je op andere terreinen ook intensief met elkaar samenwerkt. Daar hebben wij schriftelijke vragen over gesteld.”

“Waarom zijn de onderlinge verhoudingen op het spel gezet? Als de koers van AREA gewijzigd wordt, dan zijn alle 3 de gemeenten daarin partij. Dan verwacht je dat de betrokken wethouders als aandeelhouder rond tafel gaan zitten en er proberen uit te komen. Blijkbaar is dat niet gebeurd. We willen weten hoe het mogelijk is dat het zo uit de hand is gelopen. En wat daarbij de rol van ons College was.”

Emmen heeft er met Hoogeveen en Coevorden voor gekozen om de inzameling van afval gezamenlijk te doen. Daarvoor is AREA opgericht. De gemeenten zijn daarbij aandeelhouder. Volgens de VVD gaat de Raad niet over de bedrijfsvoering maar wel over de toekomst van AREA. De Raad geeft bijvoorbeeld haar zienswijze over zaken zoals een vergaande strategische samenwerking en fusies. Johan Scheltens: “En juist daarover is er nu trammelant. De VVD wil nu precies weten wat de positie van Emmen hierin is”.