VVD wil hard ingrijpen bij overlast

De VVD fractie is het meer dan zat dat er nog steeds sprake is van overlast door o.a. overmatig alcohol- en drugsmisbruik in delen van Angelslo. Evenals het Centrum van Emmen, waar het op uitgaansavonden niet veilig is. Daar zijn in het weekend vechtpartijen en groepen jongeren die de sfeer verzieken. A.s. donderdag wil de VVD in de Commissievergadering klip en klaar weten wat het College gaat doen. Want op dit moment heeft het College de situatie niet onder controle.

Falend beleid

VVD-Fractievoorzitter Johan Scheltens: “Voor bewoners is de maat vol. Overlastplegers worden niet aangepakt. Dat werkt verloedering en meer criminaliteit in de hand. Kleine kinderen kunnen niet meer buiten spelen. Met noodkreten van bewoners wordt niets gedaan en aangetekende brieven worden niet beantwoord. Bewoners hebben nu zelf een eigen meldpunt opgericht. Je moet er toch niet aan denken dat het zojuist opgeknapte Centrum van Emmen geen fijne uitgaansgelegenheid meer is? Alleen omdat een stelletje agressievelingen het voor iedereen verpest?”

Rotterdam

De VVD-fractie wil dat het College alle middelen aangrijpt om overlastsituaties aan te pakken. En asociaal gedrag, waar dan ook in de gemeente, te bestrijden. Johan Scheltens: “We hebben bijvoorbeeld gekeken naar de totaalaanpak van Rotterdam en hoe ze het daar doen in vergelijkbare situaties. Daar kunnen wij wellicht iets mee. Misschien is het tijd om ook een Crisisteam in het leven te roepen. Waarin alle betrokken instanties vertegenwoordigd zijn. Om daarmee de hardnekkige problematiek in Angelslo aan te pakken.”

Meer Blauw

“Zo nodig moet er veel meer blauw op straat. Ook in het Centrum, vooral tijdens uitgaansavonden. We willen een Plan van Aanpak, waarmee het College ook daadwerkelijk gaat Aanpakken en Doen. Zoals ze in het Collegeakkoord hebben voorgespiegeld. Het kan niet zo zijn dat een klein groepje mensen in onze omgeving het woon- en leefgenot van andere inwoners verziekt. Niets doen is gewoon geen optie.”

Extra geld

De VVD wijst niet alleen met de kritische vinger naar het College. Zij wil zelf als politieke partij ook nadrukkelijk de handschoen oppakken. Door ideeën aan te dragen, hun licht op te steken bij andere gemeenten en als het moet meer geld beschikbaar te stellen. “Veiligheid en leefbaarheid staan hoog op het verlanglijstje van de VVD. Dat willen we waarmaken ook,” aldus Johan Scheltens.