VVD: TUINDERS WORDEN ERIN GETUIND

De VVD stoort zich aan het feit dat er in het nieuwe Regieplan Windmolens onvoldoende aandacht wordt geschonken aan het Tuinders-initiatief. Johan Scheltens: “De Tuinders rondom Klazienaveen zijn de enigen geweest die tijdig met een realistisch, bruikbaar initiatief zijn gekomen. En uitgerekend zij worden nu door het College buitenspel gezet. Ze worden met een goedkope regeltruck om de tuin geleid.”

Wat is er aan de hand? Volgens de NIEUWE richtlijnen worden de tuinders niet langer als initiatiefnemer aangemerkt. Simpelweg omdat het College ondertussen de definitie van een Initiatiefnemer heeft aangepast. Dat betekent dat het – overigens zeer bruikbare en kansrijke – tuindersinitiatief niet mee mag doen met de uitvraag (tender) omdat ze hoegenaamd geen grondpositie zouden hebben.  Het extra 8ste zoekgebied wordt vooraleerst volledig op gemeentegrond geprojecteerd. Hier zal voorlopig alleen een onderzoek worden gedaan of windenergie kansen biedt voor de tuinbouw.

“Onzin,” vindt Johan Scheltens, “het College heft tijdens de wedstrijd de spelregels veranderd. Zo ga je niet met elkaar om. Daarom hebben wij tijdens de laatste Raadsvergadering een amendement ingediend. Om de definitie van initiatiefnemer niet te veranderen, maar gelijk te laten aan het oorspronkelijke Regieplan. Dit heeft het niet gehaald. De coalitiepartijen hebben inmiddels wel gevraagd om het tuindersinitiatief in het onderzoek mee te nemen. Minder krachtig, maar vooruit maar. Dus heeft de VVD daarin meegestemd.”

Even de feiten op een rijtje: De tuinders kwamen in 2014 met een initiatief om 5 windmolens te plaatsen in hun eigen gebied in tuinbouwgebied Klazienaveen. Mede omdat de tuinders hierdoor goed gebruik konden maken van de opgewekte energie. Dit was mogelijk geworden door slim gebruik te maken van bestaande milieuruimte rondom 4 eigen tuindersberdrijven. Op die manier kon het tuindersgebied destijds worden aangemerkt als extra zoekgebied.