VVD Emmen: meer aandacht voor Informele Zorg

Om in de praktijk te laten zien dat je meer zorg kunt leveren tegen minder kosten, had VVD-raadslid Nynke Houwing twee VVD-Tweede Kamerleden uitgenodigd om naar Emmer-Compascuum te komen. Nynke Houwing: “Daar wordt elk dag opnieuw bewezen dat je zonder managers, zonder ambtenaren, zonder verstikkende regeltjes en zonder logge instanties uitstekend zorg kunt verlenen.”

De Stichting Dorpenzorg bewijst dat iedere keer weer. Met behulp van alles bij elkaar 600 vrijwilligers wordt kleinschalige zorg geleverd. Daarin wordt wel samengewerkt met overheden, instanties en organisaties. Maar die hebben het niet voor het zeggen. Bij Dorpenzorg staan de klant en de zorgvraag centraal. De zorgbehoefte wordt goed bekeken en daar wordt de hulp snel en flexibel op afgestemd.

Een van de grondleggers van Dorpenzorg, Jan Schoonbeek: “Informele Zorg is een zorgvorm van elkaar voor elkaar. Zoals Noaberhulp werkt. Daarbij worden overheden en instanties waar mogelijk op afstand gehouden. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met vrijwilligers. Regels, managers, procedures, subsidies en voorschriften worden als het even kan overgeslagen. Gaat het dan wel goed, zonder professionals? Het gaat uitstekend! Nergens krijgen mensen zoveel en zo snel de juiste zorg tegen zulke lage kosten.”

Arno Rutte en Sophie Hermans, de twee VVD-Tweede Kamerleden, waren zichtbaar onder de indruk. Arno Rutte, met o.a. Curatieve Zorg in portefeuille: “Als je ziet wat ze met zo weinig geld en zo weinig middelen allemaal voor elkaar krijgen, dan stemt dat wel tot nadenken. Mooi voorbeeld van hoe je met minder overheid en minder regels meer zorg kunt leveren. De politiek heeft toch de reflex om bij problemen nog meer regels op te werpen. Terwijl heel duidelijk is, dat je met minder regels veel beter uit de voeten kunt.”