Uitschelden PvdA-kandidaat? Schokkend!

"Schokkend," zo typeert VVD-lijsttrekker Johan Scheltens het uitschelden van PvdA-kandidaat Ugbaad Kilincci. "Dit mag sowieso nooit voorkomen. Maar al helemaal niet tijdens een verkiezingscampagne. Hier moet direct keihard tegen opgetreden worden. We kunnen dit als Emmen absoluut niet tolereren. Racisme mag in Emmen nooit vaste voet aan grond krijgen."

Johan Scheltens ziet hierin het gevaar van het toenemende populisme: “Ik ben benieuwd hoe de PVV hierop reageert. Want de scheldwoorden die gebruikt werden zijn rechtstreeks afkomstig uit het vocabulaire van hun voorman. Levensgevaarlijk gedachtengoed. Als de PVV hier niet openlijk en krachtig afstand van neemt, dan moeten we ons als Emmen eens goed achter de oren krabben. Weet dan wel wat we dan als lokale politiek in huis halen.”

“Termen als ‘Terug naar eigen land, kopvoddenmongool, hier niet thuishoren, zwarte aap, zwarte piet’ zijn onacceptabel. Dergelijk gedrag hoort hier niet. Dit druist in tegen alles waar wij als VVD voor staan: Vrijheid, Gelijkwaardigheid, Rechtvaardigheid. Hier moet echt keihard tegen opgetreden worden. Iedereen in Nederland - ongeacht herkomst, huidskleur of seksuele voorkeur - heeft het recht op bescherming tegen plat racisme.”

De manier waarop Ugbaad Kilincci haar belagers te woord stond verdient groot respect. Johan Scheltens: “Ze bleef zoeken naar dialoog, naar gesprek, naar uitleg. Maar ze werd keihard tot op het bot beledigd. En dat voor iemand die zich wil inzetten voor de medemens, de politiek, de maatschappij. Iemand die in Emmen woont en is opgegroeid. We moeten ons collectief kapot schamen. Populisme en racisme moeten we met wortel en tak uitroeien. Voor zoiets is geen plaats in de Emmer gemeenschap.”