VVD wil beter beheer Grote Rietplas

VVD-raadslid Marcel Meijer gaat vragen stellen over het waterbeheer van het woon- en recreatiegebied de Grote Rietplas in Emmen. Want die was afgelopen zomer - letterlijk en figuurlijk - beneden alle peil. Marcel Meijer: “Niet alleen was het waterpeil zo laag, dat de steigers droog kwamen te staan, mede daardoor was de waterkwaliteit zo slecht, dat er niet gezwommen kon worden. Daar zullen we maatregelen op moeten nemen.”

Verantwoordelijkheid

Marcel Meijer: “De Grote Rietplas is een belangrijk woon- en recreatiegebied. Daar wordt normaal gesproken veel gebruik van gemaakt. Dan hebben we dus maar te zorgen dat zowel de waterstand als de waterkwaliteit op orde zijn. Daar ligt een schone taak en een belangrijke verantwoordelijkheid voor zowel het Waterschap als de Provincie en de Gemeente.”

Voortouw

De VVD wil voorkomen dat die instanties het beheer naar elkaar gaan afschuiven. Marcel Meijer: “Wij willen gewoon dat de gemeente daarin het voortouw neemt en het initiatief naar zich toetrekt. Zowel bewoners als omwoners en toeristen moeten in hun eigen omgeving kunnen zwemmen en recreëren. De Grote Rietplas is een fantastisch gebied en een prachtige voorziening met een omvang van ruim 4 km2.”

Zuiniger

Marcel Meijer schetst het belang van een dergelijke voorziening voor de Gemeente: “Met een groot zwem-, surf-, kano- en zeilwater. Maar ook stranden, ligweiden, haventjes, een camping, parkeerplaatsen, wandelpaden en fietspaden. Omgeven door een bosrijke omgeving. Daar mogen we best wel eens wat zuiniger op zijn. De Gemeente heeft daarin een verantwoordelijkheid!”