VVD WIL HANDHAVING STRENG DRUGSBELEID

Emmen is de koploper van Drenthe als het gaat om drugscriminaliteit. Burgemeester Eric van Oosterhout lijkt in de bestrijding daarvan minder vaak naar sluiting van panden te grijpen dan zijn voorganger Cees Bijl. Daar is de VVD niet gelukkig mee. Fractievoorzitter Johan Scheltens: “Hard aanpakken die handel. Zorgen dat ze geen voet aan de grond krijgen in Zuidoost Drenthe. Je moet deze vorm van criminaliteit niet binnen je grenzen willen hebben.”

Johan Scheltens: “Het sluiten van panden nadat een hennepkwekerij is gevonden is nog steeds een prima strafmaatregel. En voor bedrijfspanden moeten we helemaal geen enkel pardon kennen. Eventuele uitzondering zouden woningen met gezinnen kunnen zijn. Dan moet gekeken worden of het gezin niet de dupe wordt. Vooral als er kinderen bij zijn betrokken. Het kan niet zo zijn dat kinderen hierdoor dakloos worden.”

Maar voor de rest wil de VVD geen enkel pardon. Ook niet nu de discussie speelt over de legalisering van de hennepteelt. Johan Scheltens: “Dat is een andere discussie. Zolang de grootschalige kweek van cannabis verboden is, moeten we daarop handhaven. Al was het alleen maar omdat de wietteelt andere vormen van criminaliteit aantrekt. Dat moeten we niet willen in Emmen.”