VVD wil meer grip op sociaal beleid

Tijdens de behandeling van de Beleidsnota ‘Samen Verder in het Sociale Domein 2017-2021’ heeft de VVD een wijzigingsvoorstel ingediend dat door bijna alle partijen in de Raad werd ondersteund. De VVD wil meer grip op de nadere uitwerking van dit Sociale Beleid. VVD-raadslid Nynke Houwing: “Veel plannen in de nota zijn nog nauwelijks uitgewerkt. We weten wel hoeveel budget er is. Maar niet wat dat allemaal gaat kosten.”

Nynke Houwing: “Wij willen grip houden op de verdere ontwikkeling van dit nieuwe beleid. Wij willen nauw betrokken blijven. Het College dient daarom ook de uitwerking van de plannen aan ons als Raad voor te leggen. Daarmee geeft de Raad aan hierin nadrukkelijk een verantwoordelijkheid te willen nemen. En er bovenop te willen zitten. Alleen met goede voornemens kom je er niet. We hebben maar beperkte middelen. Maar staan wel voor een enorme cultuuromslag en koerswijziging.”

De Beleidsnota ‘Samen Verder’ gaat over het beleid dat de gemeente Emmen wil voeren op sociaal gebied. Of, met andere woorden, het beleid dat door het Rijk bij de Gemeenten is neergelegd. Zoals o.a. de Thuiszorg, Schoonmaakondersteuning, ontwikkeling van Sociale Wijkteams, de PGB’s en de Jeugdzorg. En dan met name over de manier waarop de verschillende beleidsterreinen met elkaar samenwerken.

Nynke Houwing: “Daarbij wordt van de samenleving verwacht dat eenvoudige hulpvragen door inwoners zelf worden opgelost. Met behulp van familie, buren, vrienden of kennissen. Eerst je eigen verantwoordelijkheid nemen. Dat liberale principe juichen wij toe. De overheid helpt alleen als het niet anders kan. De samenleving is zelf weer meer aan zet.”

“De VVD wordt vaak verweten weinig oog te hebben voor het Sociale Beleid. Onzin. Maar we verwachten wel van mensen dat ze eerst hun eigen verantwoordelijkheid nemen. We staan klaar voor wie echt hulp nodig heeft. Dat doen we niet met mooie woorden. Maar door er scherp op toe te zien dat het door de Raad vastgestelde beleid goed wordt uitgevoerd.”