Weblog - Zoete Droom wordt Nachtmerrie

We vermoedden het al een poosje.  Maar nu weten we het zeker: zelfs de Wakkere Wethouders van der Weide en Otter hebben de Centrumvernieuwing in Emmen omarmd. Een ommezwaai die grote lenigheid doet vermoeden. Alsmede enig gezond verstand. Blijkbaar zijn ze eindelijk overtuigd van het goede dat deze ontwikkeling Emmen te bieden heeft. Maar daarmee de eigen fractie en achterban wel in opperste verwarring achterlatend.

Jisse Otter verrichte de opening van het nieuwe plein met groots vertoon. Alsof hij persoonlijk de laatste stenen had gelegd, de bankjes geplaatst of de skatebaan op veiligheid had getest. Alsof hij te vuur en te zwaard had gestreden voor deze ontwikkeling . ”Je zou als middenstander wel gek zijn als je de kansen die dit plein biedt niet omarmt” aldus Jisse Otter.

Collega van der Weide wist het voor het Centrum van Emmen nog veel beter gemaakt. Die zou F1-coureur Max verstappen wel even in 3 tellen onder datzelfde plein door laten racen. Dwars door de prijswinnende Hondsrugtunnel. Tienduizenden mensen zouden daar op af komen. Dat zou Emmen pas echt op de kaart zetten.

(T)oppositie

Zulke uitspraken verwacht je niet van de voormalige criticaster. Wel van Wethouder Arends, die heeft daarin een naam hoog te houden. Maar niet van de man die ooit de hele Centrumvernieuwing met de grond gelijk wenste te maken. Er zit een groot gat tussen de oppositie en een toppositie.

Is er dan niemand bij Wakker Emmen die zich ongemakkelijk voelt in deze situatie? Die denkt aan de gedane verkiezingsbeloften. Die ouderwets de strijd aanbindt met veel te megalomane plannen. Of voegt de WE -fractie zich moeite-, kleur- en willoos naar haar wethouders?

Paniek & Tweespalt

Of houdt de Wakkere Fractie het politieke been stijf en moeten de wethouders zich weer voegen naar hun eigen achterban. in ieder geval heeft Hendrikus Velzing vorige week zijn protegé van der Weide publiekelijk de oren gewassen en de mantel uitgeveegd. Het moet maar eens afgelopen zijn met al die feestjes. En het in de haast uitgebrachte persbericht met de aankondiging dat WE tegen de komst van Verstappen was, getuigt van enige paniek en tweespalt in de partij.

De vraag is nu hoe wakker de Wakker Emmen-kiezer is geworden. Hebben ze door dat hen knollen voor citroenen zijn verkocht? Dat de ronkende verkiezingsbelofte slechts appelleerde aan het onderbuikgevoel in de samenleving in een tijd dat de broekriem om de onderbuik moest worden aangedraaid?

Vervreemding

Wakker Emmen is met haar huidige opstelling verworden tot een slap aftreksel van wat ze beloofde te zijn. Het is een partij zonder visie, die bij voorkeur meelift op hetgeen anderen tot stand hebben gebracht. Het dilemma  van Wakker Emmen is duidelijk. Terug naar de achterban betekent onherroepelijk mot in de coalitie. Maar meegaan met CDA en PvdA betekent een vervreemding van de achterban.

Wakker worden, mensen! De zoete droom wordt een nachtmerrie.