VVD EMMEN WIL DRAAGVLAK IN SCHOONEBEEK!

Schoonebeek VVD

VVD EMMEN WIL DRAAGVLAK IN SCHOONEBEEK!

Afgelopen maandag 13 maart tijdens de Commissie Wonen & Ruimte kwamen er maar liefst 12 insprekers die vol emotie kwamen inspreken en hun zorgen uitten over de voorgenomen “afvalwaterinjectie door de NAM in Schoonebeek” naar een volle raadszaal in Emmen.

Het college WE en PVDA is voornemens een reflectiebrief te versturen naar het Ministerie van EZK om aan te geven dat het proces met betrekking tot het plan om afvalwater in lege gasvelden te injecteren goed verloopt.

Het was duidelijk dat aan de “ontzorgingstafel “de zorgen niet waren ontnomen en dat niet iedereen tevreden was over hoe de inwoners in dit proces waren betrokken.

VVD Emmen wil daarom een motie indienen waarin we daadkrachtige participatie vragen richting de inwoners van Schoonebeek.

Met name groot draagvlak is essentieel, we willen dat een onafhankelijk onderzoeksbureau de door inwoners van Schoonebeek gewenste enquête opstelt en uitvoert. Hiervoor dient zorgvuldig  tijd genomen te worden.

De uitslag moet worden meegenomen in de reactiebrief naar het ministerie van EZK. Er is dan ook geen haast met het versturen van deze brief!

Staatssecretaris Hans Vijlbrief heeft namelijk laten weten dat draagvlak onder de inwoners en het raadsadvies bepalend is voor de besluitvorming om de eventuele vergunningsprocedure voor de NAM in gang te zetten. Verdere afspraken omtrent het ontzorgen, de waarborg en compensatie zullen dan later aan de orde komen.