BLOG: de Kaas van het Brood

Overtuigd. Dat waren de Jongens en Meisjes van PvdA en CDA na de laatste Raadsvergadering. WakkerEmmen was weer terug in het hok. CDA-voorman Auke Oldebeuving had Wethouder van der Weide een vuurtje aan de schenen gelegd. Naar aanleiding van een paginagroot artikel in de Emmen.Nu. Waarbij WakkerEmmen-woordvoerder Linnemann windmolens een vorm van ‘Landschaps Genocide’ vond.

Jaja, zo’n kop kon niet. En jaja, de Wakkere Wethouder ging gewoon door met het uitvoeren van de opdracht van de Raad. En neenee, hij was ook niet verantwoordelijk voor uitspraken van Raadsleden. En neenee, uit niets bleek dat de Provincie onrechtmatig had gehandeld. Bovendien, haastte de Wakkere Wethouder te zeggen, was er sprake van een journalistieke dwaling. Het gewraakte artikel was gemanipuleerd. Dat kon ook worden opgemaakt uit een in der haast en op de valreep verstuurde mail van WakkerEmmen aan de fractievoorzitters.

CDA en PvdA knikten instemmend. Van der Weide had gesproken. De storm bleek een glas water, de kou was uit de lucht, het leed was geleden en dus het probleem opgelost. Ze dronken een glas, deden een plas en gingen over tot de orde van de dag. Toch?

Luwzijde

Oh ja? Wie de discussie rondom de windmolens in Emmen volgt, weet dat WakkerEmmen tegenstander is van windenergie. Maar de werkelijkheid is weerbarstiger: de Gemeente gaat helemaal niet over of ze komen. En hoeveel er komen. De Gemeente gaat hooguit over waar ze komen. Wat opvalt in deze discussie, is dat PvdA en CDA wegduiken. Altijd kiezen voor de luwzijde van het debat. Bukken jongens! Niet teveel zeggen, geen aandacht trekken. Windmolens zijn het feestje van WakkerEmmen. Die wassen dit varkentje wel eventjes. Wij blijven uit de wind.

Maar nu even overeind komen, jongens! Er is een gewraakt artikel in de Emmen.Nu. Met een misleidende en feitelijk onjuiste kop, die de bevolking op een verkeerd been zet. En de goede verhoudingen met de Provincie op het spel zet. Dus PvdA en CDA, nou even niet bukken, nou overeind! Maar niks ervan. Een hele week blijft het angstvallig stil. Volgens beproefd recept: niks zeggen, uit de wind blijven, bukken, het waait wel weer over……

Maar als de VVD op haar website haar ongenoegen publiceert, ontstaat er reuring achter de schermen. Het CDA gaat net als de VVD vragen stellen in de raad. In een halfslachtige poging om de VVD nog wat gras voor de voeten weg te maaien. Maar is dat niet raar? Hoe zit het dan met de collegiale verhoudingen? Is er binnen de coalitie niet gesproken over deze enorme uitglijder van WakkerEmmen? En waarom wilde WakkerEmmen het hele debacle afdoen met een simpel mailtje aan de fractievoorzitters?

Wat is er mis?

WakkerEmmen: wat is er mis met een openlijk excuus aan de Emmer samenleving? Nou, da’s helder. WE heeft haar bestaan te danken aan die windmolens. Veel steun van CDA en PvdA hebben ze daarbij nooit gekregen. Dan heb je er alle belang bij de goegemeente te laten geloven dat je er nog alles aan doet om windmolens te weren. Terwijl ze in de Raad gewoon vóór stemmen…..

Het beeld van WakkerEmmen als anti-windmolen-partij is weer even flink opgepoetst. En dat konden ze wel weer even goed gebruiken. Maar PvdA en CDA hebben nagelaten dat beeld te corrigeren. Ze hadden WE daar publiekelijk toe moeten dwingen. Daar hebben PvdA en CDA te lang mee gewacht. En zich beperkt tot een paar vragen in de Raadszaal. Maar daar corrigeer je de verkeerde beeldvorming niet mee. Ze hebben zich domweg de kaas van het brood laten eten. Als je bestuursverantwoordelijkheid draagt kun je niet altijd in de luwte blijven. Daar past grootspraak na de Raadsvergadering niet bij.