Blog Nynke Houwing: Beleid om op te schieten

Wij zijn als lokale VVD voorstanders van carbid schieten. Daarbij krijgen de aloude mores en gebruiken de voorrang boven een overzienbare hoeveelheid (over)last. Edoch, de Voorzieningenrechter oordeelde anders. Na klachten van morrende burgers stelde de Gemeenteraad eind oktober een nieuwe carbid-verordening vast. Ook de fractie van het CDA ging daarin volmondig en voltallig mee. Zonder enige aanpassing. Immers, de CDA-fractie wilde duidelijkheid scheppen.

Maar nu het erop aan komt en er gesputter uit de samenleving klinkt, willen ze opeens voor het zingen de kerk uit. Want in Bijzondere Gevallen zou er van een verordening afgeweken mogen worden. Huh? Bijzondere Gevallen? Met veel bombarie word nu, nauwelijks 1 maand later, wel een wijzigingsvoorstel aangekondigd. Het CDA wil nu opeens een afwijkingsregel in de nieuwe carbidregeling.

Daarmee zou het carbidschieten bij Café De Spot in Erica toch doorgang mogen vinden. Volgens de CDA-website zijn ze daarbij niet zo van een one-size-fits-all-regelgeving. Uitzonderingen vormen de regel. Dus, nu we het er toch over hebben, wat zijn dan die Bijzondere Gevallen? Is Erica een Bijzonder Geval? En Noord-Barge dan? Of wat te denken van Weerdinge, Westenesch en Weiteveen? En als we dan toch bezig zijn: Wat te denken van het Raadhuisplein? Mogen we daar straks ook carbidschieten als het College de omstandigheden daar bijzonder genoeg vindt?

Waarom niet eerst even overleg met de andere partijen? Is dit niet typisch een voorstel voor de bühne, een preek voor eigen parochie? Om straks in Erica goeie CDA-sier te kunnen maken? De Raadszaal is geen Kerkgebouw, waar je het ene kunt roepen om vervolgens het andere te doen. En een rechte rug hoort niet alleen in een kerkbank maar ook in een raadszetel.

De VVD koestert de traditie van carbidschieten op oudejaarsdag. Vuurkorf aan, glühwein in de hand, appelflap erbij en knallen maar! Zo hoort het in het Noorden en Oosten van ons land. Ook als je er een beetje last van hebt. Maar als het democratisch proces voorschrijft dat de regels aangescherpt moeten worden, dan schikken we ons naar de meerderheid. Een meerderheid inclusief het CDA

Dan willen we niet mee maken dat een zwabberpartij met een ruggengraat van rubber de regels terugdraait nog voordat ze zijn ingevoerd. Het CDA heeft politieke zwabber- en schijnbewegingen tot grote kunst verheven. Da’s beleid om op te schieten.

Met carbid, dat dan weer wel…..