Waar beiden het snel over eens werden, was de noodzakelijke
verdubbeling van de N34. Al wil de VVD dat vooral omwille van de veiligheid.
Maar de ondernemers willen vooral een snelle verbinding met Groningen en/of de
Eemshaven. De N34 zou sowieso 4-baans moeten worden. Want een 100 km-weg heeft
weinig zin als vrachtwagens niet sneller mogen dan 80 km. Beide partijen vonden
elkaar in het economische belang van een goede verbinding.
Maar de ondernemers aan de overkant van de tafel vroegen ook
aandacht voor de lastige positie van oudere werknemers. Johan Dorgelo,
Regiomanager bij Wagenborg Nedlift: “Wagenborg is een uiterst sociaal
familiebedrijf. Wij zorgen goed voor onze medewerkers. Maar oudere werknemers
kunnen in de praktijk zelden tot hun 67ste door blijven werken. Ontslag is voor
Wagenborg geen optie. Kunnen we niet samen met de Overheid zorgen voor ander
passend werk voor deze ouderen? Dan kunnen ze gewoon in dienst blijven en gaat
op die manier hun pensioenopbouw gewoon door…..”
De ondernemers zijn blij met de belangstelling van de VVD
voor het Midden en Klein Bedrijf. En de VVD-inspanningen voor het programma ‘Vierkant
voor Werk’. Maar toch vragen zij extra aandacht voor de rol van het
Grootbedrijf: “Grote ondernemingen zoals de NAM hebben enorme en zwaar
onderschatte effecten op de werkgelegenheid. Zonder bedrijven als de NAM was
Emmen nooit tot bloei gekomen. Als de NAM zou verdwijnen heeft dat grote
effecten op de hele economie van Emmen.”
In dat kader werd ook de succesvolle publiciteitscampagne Top Dutch aangehaald: het streven om grote ondernemingen zoals Tesla naar het Noorden te halen: “Dat zou hier enorme afgeleide effecten hebben en veel werk hier naar toe trekken. Met andere woorden, ondersteuning van het MKB is van groot belang. Maar Emmen mag daarbij het Grootbedrijf niet uit het oog verliezen.
Nou, dat was bij de VVD niet tegen dovemansoren gezegd…..