VVD komt met amendement over parkeerbeleid

© Flickr

De VVD Emmen is voornemens een wijzigingsvoorstel in te dienen op de voorgenomen Parkeernotitie. Om zo een einde te maken aan de parkeerchaos in de binnenstad. De VVD verwijt het College het ontbreken van een goede visie en het nemen van de juiste maatregelen. Nu al moeten regelmatig parkeerregelaars worden ingezet om de parkeerpuinhoop in goede banen te leiden. Ondertussen komt het College niet verder dan een gammel compromis met de winkeliers over tarieven.

Fractievoorzitter Johan Scheltens: "Wij verwijten het College een ernstig gebrek aan visie en daadkracht. Wij willen het parkeren in de binnenstad van Emmen op orde hebben. Goede parkeermogelijkheden zijn een visitekaartje voor de stad. Voor zowel winkelend publiek als toeristen. Nu is het al een puinhoop. Hoe moet dat worden als straks het Nieuwe Dierenpark haar deuren opent? Daar had al lang en breed over nagedacht moeten zijn. Over een jaar moet dat  klaar zijn, als Wildlands haar deuren opent.

De Parkeernotitie die nu voorligt is weinig meer dan compromis met de winkeliers. Daarin wordt over weinig meer gepraat dan alleen parkeertarieven. Johan Scheltens: "Er is meer nodig. De detailhandel verandert in rap tempo. Het winkelend publiek is meer en meer gericht op vooral funshoppen, ontspannen, een dagje uit. Emmen moet daarin concurreren met Groningen en Zwolle. Maar vooral ook met Stadskanaal, Assen en Hoogeveen. Die concurrentie is moordend"

Volgens de VVD moet er op korte termijn ruimte worden gevonden voor minstens 1000 extra parkeerplaatsen: "Ook over parkeerplaatsen voor minder validen moet goed worden nagedacht. Hierop is nu absoluut onvoldoende zicht. De VVD heeft geen begrip voor een wethouder die niet verder komt dan de opmerking dat het overleg veel tijd kost. Dit College moet er veel meer bovenop zitten. Er is geen tijd te verliezen.

De VVD wil de komende Raadsvergadering met een amendement komen Dit wijzigingsvoorstel moet o.a. het College er toe dwingen om nog dit jaar met een integrale Parkeervisie te komen. Daaruit moet duidelijk worden hoe het College om denkt te gaan met de parkeerproblematiek. In die visie moet niet alleen het Winkelcentrum, maar ook niet nieuwe Wildlands en het nieuwe Theater worden meegenomen.

Johan Scheltens: “Te gek voor worden dat de VVD als oppositiepartij dit College moet wijzen op de afspraken die ze in hun eigen Bestuursakkoord hebben gemaakt. Het amendement wordt aan alle politieke partijen gestuurd. Gezien de discussie in de Commissievergadering gaan wij ervan uit, dat zich hiervoor een meerderheid aftekent."