VVD BOOS OP WETHOUDER VANWEGE VERDUBBELING BUDGET SPORTHAL

De VVD fractie is ontzettend boos over de meer dan verdubbeling van het budget voor de sporthal in Emmer Compascuum De wethouder heeft zonder de gemeenteraad in te lichten het plafondbedrag losgelaten en geen nieuw plafondbedrag ingesteld. Hierdoor kost de nieuwe sporthal bijna € 6 miljoen ipv de geplande € 2,4 miljoen.

Dit zogeheten plafondbedrag stond in de oorspronkelijke aanbesteding, maar is in juni vorig jaar al losgelaten. In oktober is de gunning al geweest, dus de wethouder wist bij de begrotingsbehandeling van afgelopen november al wat de definitieve prijs en de bijbehorende financieringslast was.

Tijdens de begrotingsbehandeling moest de gemeenteraad besluiten nemen over diverse bezuinigingen terwijl de wethouder al wist dat de begroting overschreden zou worden door deze verdubbeling van de bouwkosten.

De VVD fractie wil van de wethouder een welgemeend excuus over deze gang van zaken. Zo gaat het college niet met de gemeenteraad om.

Daarnaast zal het college nog met antwoorden moeten komen op de gestelde vragen in de commissie.

De VVD fractie is groot voorstander van de ontwikkeling in Emmer Compascuum en gunt het dorp een mooie sporthal, maar gezien de huidige financiële situatie van onze gemeente en het feit dat er ook een alternatief plan ligt (van een andere aannemer) dat voor de helft van het geld gebouwd kan worden,  lijkt het erop dat wij dit voorstel niet zullen steunen.