VVD teleurgesteld in werkwijze wethouder Rene Van der Weide (Wakker Emmen)

VVD Fractie in Emmen teleurgesteld in werkwijze van wethouder Rene Van der Weide (Wakker Emmen)

VVD Emmen

De VVD heeft donderdag 28 januari gezamenlijk met alle oppositiepartijen een motie van treurnis ingediend tegen Wethouder Rene Van der Weide (Wakker Emmen)

Aanleiding was de uitloop van de bouwkosten voor de sporthal in Emmer Compascuum.

Wethouder Rene Van der Weide (Wakker Emmen) heeft vorig jaar kort na de aanbesteding het plafondbedrag van 2,9 miljoen zonder overleg met college en raad losgelaten, wat leidde tot een hogere aanneemsom en benodigd krediet.

Bij de vaststelling van het bestemmingsplan voor de sporthal, in oktober 2020, wist de wethouder dit ook al, maar vergat nog steeds de gemeenteraad in te lichten.

Bij de begrotingsbehandeling  in november toen er 12 miljoen bezuinigd moest worden, heeft de wethouder wederom verzuimd om de gemeenteraad een winstwaarschuwing te geven.

Pas half januari toen de gemeenteraad een hoger krediet moest verstrekken om de bouw te gunnen aan de winnende aannemer werd de gemeenteraad op de hoogte gebracht.

Om binnen de bestaande begroting te blijven werd de financieringstermijn verlengd van 40 naar 50 jaar. De aflossing gewijzigd van lineair naar annuïteit en worden kosten posten gebruikt van de oude sporthal De Klabbe, terwijl deze dadelijk buiten gebruik is.

En ondanks dat de wethouder zich verontschuldigde voor het 3 x op rij niet inlichten van de gemeenteraad was het voor de VVD en alle oppositiepartijen reden om onze teleurstelling te laten blijken en een motie van treurnis uit te brengen voor Wethouder Rene Van der Weide (Wakker Emmen) Deze motie haalde het niet omdat de college partijen (Wakker Emmen, CDA en PVDA) tegen stemden.