AFVALPLAN EN DIFTAR IN DE GEMEENTE EMMEN.

Marcel Meijer

AFVALPLAN EN DIFTAR IN DE GEMEENTE EMMEN.

Tijdens de behandeling in de commissievergadering heeft VVD Emmen (Fractie voorzitter Marcel Meijer) aandacht gevraagd voor de afvalverzameling bij hoogbouw, daar zijn specifieke omstandigheden waar goed naar moet worden gekeken, net als dat het geval is bij luiers en medisch afval. Hierop zijn door het college toezeggingen gekomen om bij hoogbouw speciale afvalbakken voor GFE (Groente, Fruit en Eten) te plaatsen.

Een veel gehoorde opmerking is dat door de betaling per leging het zwerfafval zal toenemen. De VVD heeft hier blijvend  de aandacht gevraagd.

COMMUNICATIE

De VVD heeft wel kritisch gereageerd op de communicatie rondom de invoering van het Diftar systeem. De communicatie was gebrekkig en veel te laat.  We zullen dit kritisch blijven volgen. Voor een goede invoering zijn de bewoners zeer belangrijk. Goede communicatie is daarom onontbeerlijk

Ondanks deze kritische opmerkingen is de VVD wel voor de betaling per geleegde container en per vuilniszak.

De kosten van vuilophalen worden steeds hoger. Om deze kosten te beheersen is meer scheiding noodzakelijk. De belangrijkste prikkel bij de inwoners is nog steeds een financiƫle prikkel. Door de verlaging van het vaste tarief en de leging per container kun je met 4 x minder de container aan de straat zetten op dezelfde kosten uitkomen dan dit jaar.

Raadsvergadering

Daarmee zijn we beter af voor het milieu en de kosten gaan niet omhoog. Voor de VVD reden om met de gemaakte opmerkingen voor het voorstel te stemmen tijdens de aankomende raadsvergadering.