VVD Emmen steunt inwonersinitiatief het Ridderveld

Ridderveld Emmen

© Marcel Meijer

VVD Emmen steunt inwonersinitiatief het Ridderveld.

In de commissie Wonen en Ruimte kwam het allereerste inwonersinitiatief binnen onze gemeente aan bod. De bewoners rondom het Ridderveld willen het huidige veld, een speelveld en ontmoetingsplek, wat al 9 jaar zo is verder vervolmaken. Het college wil echter het Gastenhuis, een wooncomplex voor dementerenden, op het Ridderveld plaatsen, hierdoor blijft er maar de helft of nog iets minder over voor het speelveld.

VVD-woordvoerder Patrick de Jonge is enthousiast over het inwonersinitiatief, allereerst omdat het een breed gesteund initiatief is uit de samenleving, met brede steun van OBS het Eenspan en De Oostermarke, maar ook omdat in dit gedeelte van Emmen Centrum weinig tot geen andere plekken zijn waar kinderen kunnen spelen.

Het huidige speelveld is een ontmoetingsplek geworden waar ook de bejaarde bewoners van de Oostermarke het prettig vinden om tussen de spelende kinderen hun tijd te besteden. De toekomstplannen die de inwoners hebben gepresenteerd zullen hier nog meer effect op hebben. Daarnaast gebruikt OBS t Eenspan het veld, tijdens pauzes, als locatie voor de buitengymlessen en na schooltijd ook door de buitenschoolse opvang.

Gastenhuis

Natuurlijk vindt de VVD de komst van het Gastenhuis in Emmen ook een goede zaak, maar hier zou het college ook een alternatieve locatie voor moeten kunnen vinden.

Het huidige voorstel van het college wordt gepresenteerd als compromis, maar in werkelijkheid wordt het Gastenhuis geplaatst op het Ridderveld en wat daarna nog resteert (minder dan de helft) mag dan worden ingericht als speelveld. Waarbij ook het Gastenhuis een gesloten karakter krijgt, omdat het hele pand omheind wordt.

Een alternatieve locatie voor het Gastenhuis is nooit onderzocht door het college. In 2018 is ingezet op het Ridderveld maar sinds die tijd is er ondanks de bezwaren uit de buurt niet gekeken naar andere locaties. Dit terwijl er volgens de VVD voldoende alternatieve locaties zijn, in Emmen maar ook in één van onze mooie dorpen.

Op de vraag aan wethouder Otter naar het overzicht van de locaties moest het overzicht zelfs komen van het ontwerpbureau van het Gastenhuis. Dat zegt ons genoeg over de inspanningen die door de wethouder in deze zijn gedaan.

Patrick de Jonge: “We zijn niet tegen de komst van het Gastenhuis, maar zien deze graag op een andere locatie. Willen we de democratie dichterbij dan moeten we een inwonersinitiatief als deze serieus nemen. Daarom zal de VVD-fractie tijdens de raadsvergadering voor dit inwonersinitiatief stemmen.”