Wethouder Van der Weide vervreemdt van achterban

© RTV Drenthe

De VVD noemt de opvallende eenmansactie van Wethouder van der Weide symptomatisch. Zijn voorstel om F1-coureur Max Verstappen voor € 100.000,- in 3 seconden door de Hondsrugtunnel te laten racen is idioot. Maar staat helaas niet op zichzelf. VVD-fractievoorzitter Johan Scheltens: “Zo’n voorstel van een wethouder met duurzaamheid en milieu in portefeuille mist elke voeling met de realiteit.”

Volgens de VVD is de wethouder inmiddels helemaal losgezongen van de werkelijkheid. Is het een verspreking, een proefballon, een zonnesteek of gewoon hoogmoedswaan? Johan Scheltens: “Ik vrees het laatste. Want dit voorstel past in een steeds langer wordende reeks van hinderlijke missers. Hoe kan je dit verkopen aan je achterban?”

Bij Wakker Emmen begint de twijfel omtrent hun eigen wethouder ook vaste vormen aan te nemen. In ieder geval haastten partijprominenten om zich van de uitspraak te distantiëren. Uiteindelijk moest ook Fractievoorzitter Gunnar Jens Bijlsma zich tegen zijn eigen wethouder afzetten. Dat kan ook niet anders als je ‘gezond verstand en burgerbelang’ bovenaan je prioriteitenlijst hebt staan. En de beginnende tweespalt binnen de partij wilt indammen.

Hoe anders was het standpunt van  coalitiegenoot PvdA Die was bij monde van PvdA-fractievoorzitter Raymond Wanders ‘blij dat dit college het belang van Regiomarketing inziet.’ Die uitspraak kan nauwelijks verhullen dat men zich binnen de coalitie ernstig zorgen begint te maken. Wakker Emmen heeft haar eigen wethouder als een baksteen laten vallen. Een volgende keer zullen PvdA en CDA  hun coalitiegenoot niet zo gauw weer de hand boven het hoofd houden. En ligt een forse confrontatie op de loer.  Wakker Emmen heeft als protestpartij de verkiezingen gewonnen. Maar bestuurs­verant­woordelijkheid is iets anders dan ergens tegenaan schoppen.