Weblog - Loon naar werken

"Toedeledokie," sprak Mark Rutte op het laatste VVD-congres. Doelend op top-bankiers en hun ridicule top-salarissen. De bewering dat we anders de concurrentieslag met de Topbankiers zouden verliezen verwees Mark resoluut naar de prullenbak. Bang dat ze naar het Buitenland zouden gaan? "Toedeledokie, ga dan maar lekker naar het buitenland!"

Ook de grootverdieners bij Woningbouwcoöperaties, Zorg- en andere Instellingen die met Belastinggeld overeind worden gehouden kregen een gevoelige veeg uit de pan. Ook daar zitten bestuurders die zichzelf exorbitante bonussen toekennen. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Salarisverlaging

Neem nou TSN Thuiszorg. Momenteel volop in het nieuws. Niet alleen in Emmen, in heel Drenthe een grote werkgever. Salarisverlagingen en zelfs ontslagen zijn aan de orde van de dag. Onontkoombaar, volgens de top-managers.

Oh ja? Goh...... TSN Thuiszorg is een 100% dochteronderneming van ADG Zorg en Welzijn B.V. En daarmee onderdeel van de ADG Dienstengroep. In het jaarverslag 2013 meldde de TSN dat er bij hen geen WNT(Wet Normering Topinkomens)-functionarissen zijn. Dat klopt als een zwerende vinger. Hoe dat komt? De grootverdieners stonden op de loonlijst van moedermaatschappij ADG.

Transparant

Ja, zo  kan ik het ook. Hoezo publieke verantwoording? Hoezo publieke organisatie? Waarom niet gewoon transparant laten zien wat deze top-bestuurders verdienen? Iets te verbergen? FIFA-praktijken in de polder! Dus Heren Top Bankiers, als jullie dan toch naar het buitenland gaan, neem dan ook die Zorgbestuurders mee. Iedereen die meer verdient dan de € 178.000,- van Mark Rutte: Toedeledokie, je komt er wel uit hè?

Spiegel voorhouden

Als liberaal ben ik blij met de uitspraak van onze Premier. Liberalen zijn voor maximale vrijheid. Liberalen zijn niet van de betutteling. En wie hard werkt en veel verantwoordelijkheid draagt mag een uitstekend salaris verdienen. Maar................ Liberalen zijn ook van het zorgvuldig omgaan met Belastinggeld. Van de eigen verantwoordelijkheid en de maatschappelijke verantwoordelijkheid. Van het zo-af-en-toe-jezelf-de-spiegel-voorhouden. En jezelf eens kritisch afvragen of het nog NORMAAL is wat je aan het doen bent.

Toon gezet

Ik weet zeker dat veel hardwerkende Nederlanders en VVD-stemmers met een NORMAAL salaris opgelucht adem haalden bij het Toedeledokie van Mark Rutte. Eindelijk, het zou  tijd worden! Want wat in de zorg of bij de banken gebeurt is niet de norm. En dus niet normaal. Mark Rutte heeft de toon gezet. Nu nog in sneltreinvaart af van stompzinnige overgangsregelingen. En gewoon weer aan het werk voor een salaris wat bij de functie past.