VVD EMMEN WIL GRIP OP ASIELBELEID

VVD EMMEN WIL GRIP OP ASIELBELEID IN EMMEN

De VVD in Emmen heeft van de Burgemeester een toezegging gekregen dat als het COA een beroep doet op meer opvanglocaties in Emmen, er eerst advies en overleg moet komen met de raad.

Ook bij verlenging van huidige regelingen moet er eerst met de raad worden gesproken. Door de asielcrisis en de opvang van Oekraïners heeft de gemeente Emmen al meer opvangplekken dan volgens de norm in de (voorgestelde) spreidingswet is opgenomen.

Bij spoed of noodsituaties moet het college de fractievoorzitters bij elkaar roepen. Zo kan de raad grip houden op de asielsituatie in Emmen.

Het is goed dat Emmen doet wat kan in deze asielcrisis maar we kunnen niet meer aan dan een bepaald niveau. Daarboven daalt de kwaliteit van de opvang, ontstaat er werkdruk, en zal de bereidheid onder de bevolking dalen. Ook de gezondheidszorg en het onderwijs kampt met capaciteitsproblemen. Om nog niet te spreken van de woningnood door statushouders.

Positief is wel dat per opvangplek de staatsecretaris (Eric van den Burg, VVD) een bedrag ter beschikking heeft. De VVD in Emmen is benieuwd naar de totale geldstromen hiervan. Tevens is het goed om te zien dat veel Oekraïners een steentje bijdragen in onze maatschappij, chapeau!