VVD: College schuift onderlinge verdeeldheid door naar de Raad

De VVD verdenkt het College van B&W ervan haar eigen interne verdeeldheid door te schuiven naar de Raad. Het College durft over de opvang van 400 tot 600 extra asielzoekers geen standpunt in te nemen. Zogenaamd omdat ‘de politiek erg verdeeld is’. Fractievoorzitter Johan Scheltens noemt dat een non-argument: “De politiek is op dat punt ALTIJD verdeeld. Dat mag nooit een reden zijn om geen beleid te maken. Juist op dat punt!”

Johan Scheltens: “Volgens onze berichten is de interne verdeeldheid en onenigheid binnen de coalitie zo groot, dat er geen collegevoorstel kan komen. Bij wijze van bliksemafleiding is het explosieve mengsel nu doorgeschoven naar de Gemeenteraad. De VVD vindt deze werkwijze verwerpelijk, vooral bij zo’n belangrijk dossier. Juist bij zo’n controversieel onderwerp moet van het College een standpunt verwacht kunnen worden.”

In het coalitieakkoord staan geen afspraken over asielzoekers. En in de commissievergadering vlak voor de zomervakantie bleken de partijen onderling sterk verdeeld. Wakker Emmen verklaarde zich tegenstander van de komst van meer asielzoekers. Andere partijen waren voorzichtiger. Met dit duidelijke standpunt van Wakker Emmen is de patstelling in het College duidelijk. En daarmee de zoveelste controverse binnen de coalitie.

Die interne verdeeldheid werd op straat gegooid door het radio-optreden van Wakker Emmen-wethouder Jisse Otter in het populaire RTV Drenthe programma Cassata. Daar liet de wethouder zich ontvallen dat (citaat) ‘het College zich niet vrij voelt om een besluit te nemen. En ook binnen het College is een zekere verdeeldheid die ik nu niet uit de doeken wil doen’. Maar de wethouder voegde er direct wel een persoonlijke mening  aan toe. Hij vindt een verdubbeling van het aantal plaatsen op de huidige locatie ‘zeer onverstandig’.

Johan Scheltens: “Dit valt niet uit te leggen. Het College heeft geen mening, maar de verantwoordelijke wethouder blijkbaar wel. Zegt Jisse Otter dat nou op persoonlijke titel of in zijn functie van wethouder. Dit is óf dom, óf ongelukkig óf onverstandig. En waarschijnlijk alle drie. Zo ga je niet met de Gemeenteraad om. En zo ga je vooral niet met een dergelijk zwaarwegend maatschappelijk onderwerp om. Het College had hier met een voorstel moeten komen, zodat de raad zich erover kan buigen..”