VVD VRAAGT 12 MILJOEN AAN EXTRA RESERVES

VVD-Fractievoorzitter Johan Scheltens heeft tijdens de Begrotingsbehandeling in de Raad gepleit voor extra versobering. Emmen heeft weliswaar opnieuw een degelijke begroting, maar komt op termijn 12 miljoen tekort. Of de financiële risico’s moeten binnen 4 jaar met eenzelfde bedrag verminderd zijn. Maar de VVD was blij dat Wakker Emmen erin is geslaagd om in korte tijd een politieke ommezwaai te maken van 180 graden. Men is nu sterk vóór de dingen waar men in de vorige periode nog fel tegen was.

De VVD wilde ‘Politieke Onbetrouwbaarheid’ niet in de mond nemen. Maar bedoelde dat feitelijk wel. En dan werd niet alleen gedoeld op de voorgenomen plaatsing van 33 windmolens. Dezelfde windmolens waar Wakker Emmen in de vorige Collegeperiode nog zo fel op tegen was. Johan Scheltens wist zich fijntjes te herinneren dat Wakker Emmen de hele begroting een paar jaar geleden nog ‘onbetrouwbaar en slecht te controleren’ vond.

De VVD vroeg extra aandacht voor de werkgelegenheid in Emmen. Dat blijft een kritische factor. “Onzalig en achterhaald’” noemt Johan Scheltens de aanpak van het College om zwaar in te zetten op werkgelegenheids­projecten, “Wij zijn uiterst kritisch naar die  miljoenen verslindende projecten. De VVD Emmen verwacht meer van een sterke economische ontwikkeling. Daar moet het College meer op aansluiten.”

Johan Scheltens: “Nieuwe kansen bieden voor ondernemers, voor toerisme en voor meer werkgelegenheid. Dit vraagt om ambitie en saamhorigheid bij het College. En dat straalt er bepaald nog niet van af. Er is fors geïnvesteerd in de toekomst van Emmen-Centrum: nieuwe Markt, het Centrumplein, Wildlands, het Atlas-theater. De ontwikkeling van de locatie het oude dierenpark komt er nog achteraan. Hoe anticiperen de Emmense ondernemers op deze ontwikkelingen? In 2016 zal dat blijken. De VVD wil dat daarbij ook de horeca-visie in beeld komt.”

Voor een volledig verslag, zie: