VVD OVER WINDBELEID: WETHOUDER MAAKT ER EEN POTJE VAN

Volgens VVD-Fractievoorzitter Johan Scheltens maakt Wethouder van der Weide (Wakker Emmen) er een potje van: “Eerst is hij jarenlang tekeer gegaan tegen het beleid van het College ten aanzien van Windmolens. Daar zou niks van kloppen. Maar nu hij zelf in het College zit bakt hij er helemaal niks van. Een groot aantal belangrijke besluiten die door de Gemeenteraad zijn genomen, worden gewoon niet uitgevoerd.“

Dat bleek tijdens de extra Raadsvergadering die afgelopen donderdag werd gehouden als tussenstap voor de Windenergie. Tot de stomme verbazing van de Gemeenteraad wordt er op meerdere punten afgeweken van het Regieplan. Terwijl de Raad maar over 1 afwijking een besluit heeft genomen. Dat is dat initiatiefnemers die met afwijkende voorstellen willen komen een voorstel moeten doen voor een maatschappelijke tender.

Johan Scheltens: “Alle overige punten die wel in het Regieplan staan, maar waarvan wordt afgeweken hebben geen goedkeuring van de Gemeenteraad. Ook zijn wij vorig jaar duidelijk een tijdspad overeengekomen. Daar heeft vooral de VVD zich hard voor gemaakt. Maar daar is sinds afgelopen juli voortdurend van afgeweken. En er is blijkbaar nog steeds geen nieuw tijdspad vastgesteld. De VVD wil gewoon weten wanneer er wat gaat gebeuren.”

“Wij willen snel meer duidelijkheid. Vooral over het zoekgebied Pottendijk. Dat zou verkleind worden als gevolg van de vergunning van Heli Holland. Daarnaast zijn er maar liefst 332 zienswijzen ingediend die nog niet zijn voorzien van een Nota van Beantwoording. En volgens ons moet er nog een ontheffing komen van de Duitse en Nederlandse Rijksoverheid. Want het Verdrag van Meppen schrijft voor, dat windmolens op minimaal 325 meter van de Duitse Grens geplaatst mogen worden.”